Für Studenten
Mitarbeiter
Diagnostik und Industrieberatung
FTIR Spektrenbibliotheken
Stammsammlung

Zentralinstitut für Ernährungs- und Lebensmittelforschung (ZIEL)

Abteilung Mikrobiologie
Technische Universität München
Weihenstephaner Berg 3
D-85350 Freising

Taxonomie und Evolution
Prof. Dr. Siegfried Scherer

Im  Mittelpunkt des Interesses steht die inter- und intraspezifische Biodiversität mikrobieller Konsortien, sowie die Beschreibung neuer Arten. Dabei werden vor allem lebensmittelbürtige Mikrobengesellschaften untersucht. Als Referenz für Artbeschreibungen sowie für die Erfassung der Mikrobiodiversität und der Populationsstruktur innerhalb von Spezies oder Speziesgruppen dient die abteilungseigene Mikroorganismensammlung, welche derzeit etwa 7000 Stämme umfasst.

Ein zweiter Schwerpunkt liegt auf der theoretischen Analyse von Evolutionsvorgängen. Insbesondere geht es um die Frage nach Reichweite und Grenzen experimentell fassbarer mikroevolutiver Faktoren. Wie schnell laufen sie ab? Welche Art biologischer Information kann dadurch entstehen? Können durch mikroevolutive Faktoren makroevolutive Transitionen befriedigend beschrieben werden oder muss für solche Übergänge nach anderen Prozessen gesucht werden?

Publikationen "Taxonomie und Evolution" (Auswahl)

Mayr R, Busse HJ, Worliczek HL, Ehling-Schulz M, Scherer S (2006) Ornithinibacillus gen. nov., with the species Ornithinibacillus bavariensis sp. nov. and Ornithinibacillus californiensis sp. nov..International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology 56, 1383-1389.

Ehling-Schulz M, Svensson B, Guinebretiere MH, Lindback T, Andersson M, Schulz A, Fricker M, Christiansson A, Granum PE, Martlbauer E Nyguyen-The C, Salkinoja-Salonen M and Scherer S (2005) Emetic toxin formation of Bacillus cereus is restricted to a single evolutionary lineage of closely related strains. Microbiology 151, 183-197.

Loewe L, Textor V, Scherer S (2003) High deleterious genomic mutation rate in stationary phase of Escherichia coli. Science 302, 1558-1560.

Scherer S, Junker R (2003) Evolution. In: Enzyklopädie Naturwissenschaft und Technik, 8. Ergänzungslieferung, Ecomed Verlagsgesellschaft, Landsberg/Lech, S. 1-10.

Oberreuter H, Charzinski J, Scherer S  (2002) Intraspecific diversity of Brevibacterium linens, Corynebacterium glutamicum and Rhodococcus erythropolis based on partial 16S rDNA sequence analysis and Fourier-transform infrared (FT-IR) spectroscopy. Microbiology 148, 1523-1532.

Oberreuter H, Seiler H, Scherer S (2002) Identification of coryneform bacteria and related taxa by Fourier-transformed infrared (FT-IR) spectroscopy. International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology 52: 91-100.

Lechner S, Mayr R, Francis KP, Prüß B, Kaplan T, Wießner-Gunkel E, Stewart GSAB, Scherer S (1998) Bacillus weihenstephanensis sp.nov. is a new psychrotolerant species of the Bacillus cereus group. International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology 48, 1373-1382.

Scherer S, Lechner S, Böger P (1993) psbD sequences of Bumilleriopsis filiformis (Heterokontophyta, Xanthophyceae) and Porphyridium purpureum (Rhodophyta, Bangiophycidae): evidence for polyphyletic origin of plastids. Current Genetics 24:437-442.

Scherer S, Herrmann G, Hirschberg J, Böger P (1991) Evidence for multiple xenogenous origins of plastids: Comparison of psbA genes with a xanthophyte sequence. Current Genetics 19:503-507.

Scherer S (1990) The protein molecular clock: Time for a re-evaluation. Evolutionary Biology 24, 83-106.

Scherer S (1989) The relative rate test of molecular evolution: A note of caution. Molecular Biology and Evolution 6, 436-441.

Scherer S (1985) Could life have arisen in the primitive atmosphere? Journal of Molecular Evolution 22, 91-94.

Scherer S (1983) Basic functional states in the evolution of cyclic photosynthetic electron transport. Journal of Theoretical Biology 104, 289-299.

Scherer S, Hilsberg T (1982) Hybridisierungen und Verwandtschaftsgrade innerhalb der Anatidae: Eine evolutionstheoretische und systematische Betrachtung. Journal für Ornithologie 123, 357-380.

Aktuelles

Stellenausschreibung
Doktorand/in in Molekularer Mikrobiologie

Stellenausschreibung
Postdoc-Stelle zum Pathometabolismus von Enteropathogenen

Paper
Draft genome sequences of three European laboratory derivatives from Enterohemorrhagic Escherichia coli O1.57:H7 Strain EDL933, including two plasmids. (März 2016)

Paper
Regulation of fucose and 1,2-propanediol utilization by Salmonella enterica serovar Typhimurium (März 2016)

Paper
Acidified nitrite inhibits proliferation of Listeria monocytogenes - Transcriptional analysis of a preservation method (März 2016)

Prof. Dr. Siegfried Scherer wurde in den Expertenrat für Lebensmittelsicherheit des Bayerischen Staatsministeriums für Umwelt und Verbraucherschutz berufen.

Paper
Translatomics combined with transcriptomics and proteomics reveals novel functional, recently evolved orphan genes in Escherichia coli O157:H7 (EHEC)

Paper
A sensitive and robust method for direct determination of lipolytic activity in natural milk environment (März 2016, online first)

Paper
Spoilage of vacuum-packed beef by the yeast Kazachstania psychrophila (Jan 2016)

Paper
VisExpress: Visual exploration of differential gene Expression data (Dez. 2015)

Paper
Evidence for the recent origin of a bacterial protein-coding, overlapping orphan gene by evolutionary overprinting (Dez. 2015).

Paper
Pathogen-nematode interactioni: Nitrogen supply of Listeria monocytogenes during growth in Caenorhabditis elegans (Dez 2015)

Paper
Massive horizontal gene transfer, strictly vertical inheritance and ancient duplications differentially shape the evolution of Bacillus cereus enterotoxin operons hbl, cytK and nhe (Nov. 2015)

Paper
The Mutation Glu151Asp in the B-Component of the Bacillus cereus Non-Hemolytic Enterotoxin (Nhe) Leads to a Diverging Reactivity in Antibody-Based Detection Systems (Nov. 2015)

Paper
Ces locus embedded proteins control the non-ribosomal synthesis of the cereulide toxin in emetic Bacillus cereus on multiple Levels (Oktober 2015)

Paper
Biodiversity of refrigerated raw milk microbiota and their enzymatic spoilage potential (Sept.2015)

Paper
Isolation and characterisation of a heat-resistant peptidase from Pseudomonas panacis withstanding general UHT processes (Sept. 2015)

Paper
Depsipeptide intermediates interrogate proposed biosynthesis of Cereulide, the Emetic Toxin of Bacillus cereus (Mai 2015)

Paper
From genome to toxicity: a combinatory approach Highlights the complexity of enterotoxin production in Bacillus cereus (Juni 2015)

Paper
Chemodiversity of cereulide, the emetic Toxin of Bacillus cereus (2015)

AiF 16908 N Schlussbericht
Mikrobiologische Sicherheit von Rohwurstprodukten - Wirkung von Nitrit und Pflanzenextrakten auf enterohämorrhagische Escherichia coli und Salmonella spp.

AiF 16588 N Schlussbericht