Für Studenten
Mitarbeiter
Diagnostik und Industrieberatung
FTIR Spektrenbibliotheken
Stammsammlung

Zentralinstitut für Ernährungs- und Lebensmittelforschung (ZIEL)

Abteilung Mikrobiologie
Technische Universität München
Weihenstephaner Berg 3
D-85350 Freising

Analyse von Pseudomonas und hitzeresistente Peptidasen in Rohmilch

Gruppenleitung: Frau Dr. Genia Lücking

Inge Celler, Technician
Charon Fuhrmann, Technician
Katharina Jentsch, MSc, PhD Student
Christopher Maier, MSc, PhD Student

Dieses Projekt wird in enger Kooperation mit Dr. Mareike Wenning, LGL Oberschleißheim durchgeführt (https://www.lgl.bayern.de

Hitzeresistente bakterielle Peptidasen in Rohmilch sind häufig am vorzeitigen Verderb von Milchprodukten beteiligt und stellen ein großes Problem für die Qualität von Dauermilcherzeugnissen wie z. B. H-Milch dar. Studien zeigten, dass Pseudomonas die häufigste bakterielle Gattung in Rohmilch darstellt und zudem über die höchste proteolytische Aktivität verfügt.

Unsere aktuellen Forschungsarbeiten beschäftigen sich mit der Regulation der Peptidaseproduktion und der Entwicklung eines Nachweissystems für Milch-relevanten Pseudomonas-Spezies. Ein weiterer Forschungsschwerpunkt liegt auf der Aufklärung der Haupteintragsrouten und hofseitigen Einflussfaktoren, die zu hohen Pseudomonas-Keimzahlen in Rohmilch führen.

Publikationen

von Neubeck M, Huptas C, Glück C, Krewinkel M, Stoeckel M, Stressler T, Fischer L, Hinrichs J, Scherer S, Wenning M (2016) Pseudomonas helleri sp. nov. and Pseudomonas weihenstephanen-sis sp. nov., isolated from raw cow’s milk. Int J Syst Evol Microbiol; 66:1163–1173

Stoeckel M, Lidolt M, Stressler T, Fischer L, Wenning M, Hinrichs J
(2016) Heat stability of indigenous milk plasmin and peptidases from Pseudomonas: a challenge in the production of ultra-high temperat-ure milk products. Int Dairy J; 61:250-261

Glück C, Rentschler E, Krewinkel M, Merz M, von Neubeck M, Wenning M, Scherer S, Stoeckel M, Hinrichs J, Stressler T, Fischer L (2016) Thermostability of peptidases secreted by raw milk associated microorganisms. Int Dairy Journal; 56:186-19

Stoeckel M, Friedl N, Achberger V, Lidolt M, Glück C, Krewinkel M, Stressler T, von Neubeck M, Wenning M, Scherer S, Fischer L, Hinrichs J
(2016) Growth of Pseudomonas weihenstephanensis, Pseudomonas proteolytica and Pseudomonas sp. in raw milk: Impact of residual heat-stable enzyme activity on stability of UHT milk during shelf-life. Int Dairy Journal; 59:20-28

(2016) Pseudomonas helleri sp. nov. and Pseudomonas weihenstephanen-sis sp. nov., isolated from raw cow´s milk. Int J System Evol Microbiol; 66:1163-1173

Baur C, Krewinkel M, Kutzli I, Kranz B, von Neubeck M, Huptas C, Wenning M, Scherer S, Stoeckel M, Hinrichs J, Stressler T, Fischer L
(2015) Isolation and characterisation of a heat-restistant peptidase from Pseudomonas panacis withstanding General UHT processes. Int Dairy J; 49:46-55

Baur C, Krewinkel M, Kutzli I, Kranz B, von Neubeck M, Scherer S, Stoeckel M, Hinrichs J, Stressler T, Fischer L
(2015) Quantification of the proteolytic and lipolytic activity of microorganisms isolated from raw milk. Int Dairy J; 49:23-29

Aktuelles

Paper
Dynamic Proteome Alteration and Functional Modulation of Human Saliva Induced by Dietary Chemosensory Stimuli (2018)

Paper
Genome sequence of the novel virulent bacteriophage PMBT14 with lytic avtivity against Pseudomonas fluorescens DSM 50090 (2018)

Paper
The Novel Anaerobiosis-Responsive Overlapping Antisense to the Annotated Gene ECs2385 of Escherichia coli O157:H7 Sakai (Mai 2018)

Paper
Thermal treatment of skim milk concentrates in a novel shear-heating device: Reduction of thermophilic spores and physical properties (Febr. 2018)

Paper
A novel short L-arginine responsive protein-coding gene (laoB) antiparallel overlapping to a CadC-like transcriptional regulator in Escherichia coli O157:H7 Sakai originated by overprinting (2018)

Paper
Comparison between Listeria sensu stricto and Listeria sensu lato strains identifies novel determinants involved in infection (2017)

Paper
Denkvoraussetzungen und weltanschauliche Überzeugungen in der Biologie (2017)

Paper
Differentiation of ncRNAs from small mRNAs in Escherichia coli O157:H7 EDL933 (EHEC) by combined RNAseq and RIBOseq-ryhB encodes the regulatory RNA Ryhb and a Peptide, RyhP. (2017)

Paper
Complete circular genome sequence and temperature independent adaptation to Anaerobiosis of Listeria weihenstephanensis DSM 24698 (2017)

Paper
Discovery of numerous novel small genes in the intergenic regions of the Escherichia coli O157:H7 Sakai Genome (2017)

Paper
Spoilage of Microfiltered and Pasteurized Extended Shelf Life Milk Is Mainly Induced by Psychrotolerant Spore-Forming Bacteria that often Originate from Recontamination (2017)

Paper
Transcriptional and translational regulation by RNA thermometers, riboswitches and the sRNA DsrA in Escherichia coli O157:H7 Sakai under combined cold and osmotic stress adaptation. (2016)

Paper
Acidified nitrite inhibits proliferation of Listeria monocytogenes - Transcriptional analysis of a preservation method (März 2016)

Paper
Translatomics combined with transcriptomics and proteomics reveals novel functional, recently evolved orphan genes in Escherichia coli O157:H7 (EHEC)

Paper
Evidence for the recent origin of a bacterial protein-coding, overlapping orphan gene by evolutionary overprinting (Dez. 2015).

Paper